اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ، امروزه به یکی از ابزارهای سئو تبدیل شده است.گفته می ...
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ، امروزه به یکی از ابزارهای سئو تبدیل شده است.گفته می شود که برای گوگل تعداد اشتراک گذاری محتوا ملاک نیست. اما در چند سال گذشته یکی از مباحث مبهم سئو این مساله بوده که بین رتبه سایت در نتایج گوگل با فعالیت در شبکه های اجتماعی ارتباطی وجود دارد. در واقع پست هایی که زیاد به اشتراک گذاشته می شوند رتبه گوگل بهتری بدست می آورند. در این مقاله میخواهیم به بررسی این ارتباط بپردازیم اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و تاثیرآن بر سئو طراحان و مدیران وبسایت ها، از سالهای گذشته پی به ارتباطاتی بین اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و بالارفتن رتبه ی سایت در نتایج موتور جستجوی گوگل برده بودند. اما از کم وکیف این ارتباط و چرایی و چگونه بودن آن اطلاعی در دست نداشتند. در لیست عواملی که بر سئو و بهینه سازی یک سایت تاثیر گذار هستند، تعداد اشتراک گذاری عاملی کم تاثیر شناخته شده است. این لیست، لیست معتبریست که کمپانی MOZ منتشر کرده است.حتی خود گوگل هم در الگوریتم خود استفاده از تعداد اشتراک گذاری را رد کرده است. با این حال بعضی از متخصصان سئو بر این باورند که این ارتباط بین اشتراک گذاری مطالب و گوگل برقرار است! یا به عبارتی گوگل به اشتراک گذاری همانند لینک ها در الگوریتم خود توجه می کند. اما درواقع حقایقی که خود گوگل و سایت های معتبر اعلام می کنند حاکی از آن است که گوگل به تعداد اشتراک گذاری محتوا در توییتر، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی برای رتبه بندی سایت اهمیتی نمی دهد. افزایش تعامل با کاربران در شبکه های اجتماعی شاید دلیل اینکه با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی رتبه ی سایت در گوگل بالا می رود چیزی جز حدس و گفته های ما باشد. شاید دلیلش این باشد که تعداد افراد بیشتری را با خود درگیر می کند. احتمالاً ما به معیارهای اشتباهی توجه کرده ایم و باید به بهبود تعامل با کاربران شبکه های اجتماعی توجه بیشتری داشته باشیم. حتما بخوانیدطراحی سایت ریسپانسیو رابطه ی نرخ تعامل کاربران شبکه های اجتماعی با رتبه بندی گوگل در آزمایشی که بین ۱۰۰۰ صفحه انجام گرفت مشخص شد که ارتباط بسیار قوی میان نرخ تعامل در فیسبوک و نرخ کلیک (CTR) پست ها در نتایج گوگل وجود دارد. در این آزمایش که با استفاده از داده های آماری فیسبوک و داده های کلمات کنسول جستجوی گوگل انجام گرفت، مشخص شد که پست هایی که به طور میانگین نرخ تعاملی بین ۶٪ تا ۱۳٪ دارند، رتبه بهتری نسبت به سایر پست ها دارند و همچنین نرخ کلیک (CTR) بهتری هم در گوگل بدست آورده اند. در یک مثال عملی به بررسی سه پستی که جایگاه مناسبی در گوگل دارند و میزان نرخ تعامل آن ها در فیسبوک پرداخته شد.پستی که ۵۰۰۰۰۰ بازدید از صفحه نتایج گوگل به دست آورد، نرخ تعاملش در فیسبوک ۷.۴٪ بوده است.پستی که ۲۵۰۰۰۰ بازدید از صفحه نتایج گوگل به دست آورد، نرخ تعاملش در فیسبوک ۸.۵٪ بوده است.پستی که ۱۰۰۰۰۰ بازدید از صفحه نتایج گوگل به دست آورد، نرخ تعاملش در فیسبوک ۷.۱٪ بوده است.معرفی الگوریتم (Machine Learning) و رابطه ی آن با نرخ کلیک (CTR) الگوریتم های یادگیری ماشین (Machine Learning)در عمل نرخ تعامل بیشتر را با دیده شدن بیشتر پاسخ می دهند. یک الگوریتم برای رسیدن به پاسخ درست، به این نگاه می کند که آیا مردم با محتوا درگیر شده اند یا خیر. دیده شدن بیشتر نیز به معنی رتبه گوگل بهتر و همینطور اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی بیشتر است. درگیر شدن مردم با محتوا نشان دهنده مرتبط بودن محتوا برای الگوریتم است و اگر مردم با محتوا درگیر نشده باشند، الگوریتم به دنبال محتوای دیگری می گردد که مردم را با خود درگیر کرده باشد. کارکرد الگوریتم برای مثال زمانی که فردی در گوگل مطلبی را جستجو می کند، گوگل می خواهد بهترین نتیجه را برای او نمایش دهد. گوگل برای اینکه بتواند کیفیت تجربه کاربری موتور جستجوی خود را افزایش دهد به سیگنال های رتبه بندی زیادی توجه می کند که یکی از آن ها نرخ کلیک (CTR) پست های سایت در صفحه نتایج ارگانیک گوگل است. حتما بخوانیدمعرفی علم هئو(HEO) در طراحی سایت و تفاوت آن با سئو اینکه چند درصد کاربران بر روی لینکی که در رتبه اول قرار دارد کلیک می کنند یا بر روی لینک دومی و سومی و … نشان دهنده نرخ کلیک است. اگرچه ممکن است تمامی هر سه لینک پاسخ فرد را بدهند، همچنان نرخ کلیک (CTR) سرنخ مناسبی برای گوگل است تا بفهمد که محتوای مناسب را به ترتیب درست نمایش می دهد یا خیر. چنین حالتی درشبکه های اجتماعی نیز وجود دارد. مثلا در فیسبوک، زمانی که پستی مورد توجه کاربران قرار بگیرد، بیشتر دیده می شود، لایک وکامنت و اشتراک گذاری هم به طبع بیشتر می شود و این مساله باعث میشود که الگوریتم خود فیسبوک به این پست توجه بیشتری نشان دهد و آن را در جایی قرار دهد که بیشتر دیده شود. به این صورت یک چرخه خواهیم داشت که در آن پست نرخ تعامل بالایی دریافت می کند. سپس فیسبوک با در معرض دید قرار دادن پست به آن پاداش می دهد. این در معرض دید قرار گرفتن مجددا افزایش نرخ تعامل را در پی دارد که در نتیجه ی آن دوباره فیسبوک با بیشتر در معرض دید قرار دادن پست به آن جایزه می دهد و … نتیجه در نهایت، برای آنکه اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی منجر به افزایش مخاطبان شود، از محتوای خوب و مناسب استفاده کنید. محتوایی که مخاطب را با خود درگیر کندو موجب دیده شدن بیشتر گردد. این نوع اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باعث ارتقای رتبه ی شما در نتایج گوگل خواهد شد و این رتبه ی بالاتر به طبع بازدید مخاطبان را بیشتر خواهد کرد